links krijgen is als flirten

Onze seksbeginner heet Henk en is zestien jaar oud. Henk is een leuke jongen met een gezonde levenslust. Hij is niet bepaald dol op school, maar haalt netjes de benodigde cijfers om ieder jaar over te gaan. Henk heeft een leuke kleine vriendengroep van 4 jongens. Samen gaan ze op zaterdag voetballen en spelen ze games bij elkaar thuis.

Ik heb een website. Laten we zeggen, een website die gaat over reizen en vakanties. Ik wil dat er meer mensen op deze website komen en meer mensen doorklikken naar de websites waar ik over schrijf, want daar verdien ik mijn geld mee.  Ik wil, met andere woorden, opgemerkt worden op het schoolplein. Ik wil populariteit.

Hoe krijg je die click?

Hoe moet Henk dat aanpakken? Henk heeft alleen als basis zijn kleine groep van vrienden, maar hij wil goed aankomen bij een leuk meisje. Dat lukt nu eenmaal niet, als de meisjes op zijn school hem niet opmerken. Henk moet zichzelf gaan branden, zijn eigen naam en bestaan bekend maken. Jezelf in de spotlight zetten is moeilijk. Want je kan niet als een idioot opeens gillend door de school gaan rennen: dat zou negatieve branding zijn. Nee, je wilt op een slimme en kwalitatieve manier de aandacht van iemand wekken.

Linken is moeilijk. Je wilt links, maar er zijn veel factoren die bijdragen aan de waardering van een link. Wanneer weet je of een link een goede of een slechte is? Dat is niet zo gemakkelijk. Zo denken veel mensen nog in termen van Pagerank, dat is een cijfer dat alle websites hebben, van 1 tot 10. Tien is het hoogste (en ook vrij onhaalbaar, als je je realiseert dat social networking site facebook ‘slechts’ een Pagerank van 9 heeft) en 1 het laagste. Hele kleine en onbekende websites hebben een nul als Pagerank. Hoe hoger de PR van een website, hoe waardevoller de link. En hoe minder outgoing links een website heeft, hoe waardevoller het is als je daar een link weet te bemachtigen. Des te moeilijker, natuurlijk ook.

Niet slim:

  • Betaalde/ sponsorlinks op hoog gerankte websites aankopen. Google heeft teams van medewerkers die letterlijk het internet afstruinen naar betaalde links. Deze links ‘tellen’ namelijk niet, want ze zijn niet eerlijk en organisch op de website terecht gekomen. Google begint vooral met het zoeken bij websites met een vrij hoge (vanaf PR 4 of 5) ranking. De afwezing of je voor links gaat betalen ligt vaak tussen de seo-overweging en de potentiele bezoekers die een gekochte link kunnen opleveren. Voor je ranking op de resultaten pagina’s (de SERPs) bij Google is het niet aan te raden.

Je kan het vergelijken met Henk die meteen, heel dapper, probeert zijn eigen mannelijke uitstraling te vergroten door af te stappen op het meest populaire meisje van de school. Niet slim. Beter behoedzaam beginnen met het orienteren op de linkmarkt. Sowieso alleen voor de relevante websites gaan – het heeft geen zin voor Henk om zijn reputatie te vergroten bij zijn aardrijkskundeleraar – het gaat om de meisjes die hij leuk vindt. Geen links voor een vakantiewebsite op een autowebsite (behalve als het dan over op vakantie met de auto gaat, natuurlijk ;)).